fragment grafiki autorstwa Kena Meyera Jra, całość tutaj. |
Wsiąkłem. Słuchowiska o Ósmym Doctorze sprawiły, że na dobre
zainteresowałem się tym medium i postanowiłem dać szansę innym produkcjom ze
stajni Big Finish. Problem – bo zawsze musi być jakiś problem – polegał na tym,
że BF specjalizuje się w słuchowiskach tworzonych na licencjach różnych mniej
lub bardziej popularnych franszyz. Studio produkcyjne Nicholasa Briggsa tworzy
zatem dzieła rozwijające uniwersa takich znanych i lubianych marek jak Doctor Who, StarGate, Blake’s 7 czy Dark Shadows i ma w swojej ofercie
bardzo niewiele słuchowisk opartych na oryginalnym pomyśle. Z jednej strony
jest to zaleta – ponieważ, będąc fanką Doctor
Who i fanem StarGate mogę sięgnąć
po naprawdę znakomite słuchowiska, których akcja toczy się w moich ukochanych
uniwersach. Dodatkową atrakcją jest fakt zaangażowania w produkcje oryginalnej
obsady, więc Daniel Jackson mówi do mnie głosem Michaela Shanksa, Ósmy Doctor –
głosem Paula McGanna i tak dalej. To jest super. Z drugiej jednak strony… z
drugiej strony fakt, że większość rzeczy od BF osadzona jest w totalnie
nieznanych mi settingach zniechęca mnie do zagłębiania się w te produkcje.
Nawet mimo zapewnień, że są one przyjazne niezorientowanym słuchaczom – jakoś
nie umiem się nimi cieszyć. Bez uprzedniego emocjonalnego zakotwiczenia w danym
uniwersum, fabule, postaciach niechętnie sięgam po podobne rzeczy. Zresztą,
nikt nie ukrywa, że słuchowiska od Big Finish to pozycje przede wszystkim dla
fanów, którzy obejrzeli już wszystko, a teraz szukają czegoś więcej.
W końcu udało mi się jednak znaleźć coś dla siebie. Wszystko
zaczęło się od jednego odcinka serii Bernice
Summerfield. Sama Bernice jest jedną z najważniejszych postaci whoniwersum
i zdaję sobie sprawę, że najpewniej żadna czytająca te słowa fanka Doctor Who nigdy wcześniej o niej nie
słyszała. Nie ma się czemu dziwić – choć Benny jest obecna w świecie DW od przeszło dwudziestu lat, jest
bohaterką kilkuset słuchowisk, książek i komiksów spod znaku niebieskiej budki
policyjnej oraz pierwszą w historii towarzyszką, która oficjalnie uprawiała
seks z Doctorem – nigdy nie pojawiła się w żadyn odcinku telewizyjnej inkarnacji Doctor Who. A szkoda. Ale wróćmy do
rzeczy – o Bernice Summerfield pewnie
jeszcze kiedyś napiszę. W tym momencie interesuje nas słuchowisko zatytułowane Shades of Gray, w którym pojawiła się
postać Doriana Graya. Początkowo Gray miał stać się powracającą postacią w BS, jednakże
ostatecznie zdecydowano się dać mu
własną serię – rozgrywającą się poza uniwersum Doctor Who, jednak wykorzystując kreację i wyjściowy pomysł zawarty
w Shades of Gray. Tak właśnie powstał
The Confessions of Dorian Gray. Kanonicznej
historii Doriana Graya nie muszę chyba nikomu przedstawiać – zaś scenarzyści Big
Finish nie mieszają w mitologii tej postaci niemal w ogóle. Największą różnicą
w stosunku do Portretu Doriana Graya jest
„wyciągnięcie” głównego bohatera przez okno w czwartej ścianie. W TCoDG Dorian Gray jest egzystującą w
naszym świecie, jak najbardziej realną postacią, zaś Oscar Wilde – jedynie jego
kronikarzem. Zmienia się też oczywiście fakt samobójczej śmierci Graya – też,
jak się okazuje, wymyślony przez Wilde’a. „Prawdziwy” Dorian ma się lepiej, niż
dobrze – wciąż korzysta z dobrodziejstw nieśmiertelności. My zaś mamy dzięki
temu okazję śledzić jego dzieje na przestrzeni całego XX wieku.
Przystępując do lektury serii The Confessions of Dorian Gray miałem w głowie (i w uszach) pewne
nawyki odbiorcy słuchowisk przyzwyczajonego do Eighth Doctor Adventures – godzinnych fabuł prezentowanych na ogół
bez linii narracyjnej, jedynie za pośrednictwem dialogów. Tymczasem TCoDG, jak sama nazwa wskazuje, są „wyznaniami”
głównego bohatera – oprócz tradycyjnego opowiadania dialogiem mają również
wstawki pierwszoosobowej narracji Doriana. Nie lubię tego typu zabiegów w
słuchowiskach – zawsze mam wtedy wrażenie, że scenarzysta nie umie subtelnie
przekazywać kontekstów za pomocą dialogów i dźwięków otoczenia. Tutaj jednak w
końcu przekonałem się do tej konwencji. Z dwóch powodów. Po pierwsze – taka droga
na skróty ma swoje uzasadnienie, jeśli weźmie się pod uwagę półgodzinny format
serii. Każdy odcinek TCoDG liczy
około trzydziestu minut i żeby zmieścić w tym czasie jakąś sensowną fabułę,
potrzebne były pewne kompromisy. Zrozumiawszy to, przestałem narzekać na (w
sumie całkiem nieźle napisane i klimatyczne) fragmenty narracyjne. Po drugie –
Doriana Graya gra w tym słuchowisku Alexander Vlahos. A tego faceta mógłbym
słuchać nawet gdyby czytał książkę telefoniczną. Nie ma co ukrywać, że Vlahos, alias Mordred z Merlina od BBC, jest najjaśniejszym punktem programu (co nie
oznacza, że jedynym). Jego lekko chropowaty głos i ekspresyjna gra aktorska
idealnie pasują do roli cynicznego, nieśmiertelnego nihilisty, wiecznego motyla
bawiącego się życiem i obserwującego ze wzgardą przemijające dekady. Czasami
jednak śmiertelność uderza w niego w najmniej oczekiwany sposób – i nagle robi
się bardzo ponuro, zaś wiecznie młody Gray zaczyna budzić współczucie. Doriana
Graya w interpretacji Alexandra Vlahosa zarazem nie sposób polubić, jak i
trudno nie pokochać. Samym głosem
potrafi nadać swojej postaci niesamowitej głębi.
Prezentowane w ramach serii fabuły nie są może jakoś
specjalnie wymyślne, ale potrafią zainteresować. Dorian bierze udział w I
Wojnie Światowej, spotyka Sherlocka Holmesa, Oscara Wilde’a, ściera się z
golemem, napotyka innego nieśmiertelnego… ogółem scenarzystom pomysłów nie
brakuje. Chyba najbardziej interesujące są epizody rozwijające mitologię
Doriana Graya – te dotyczące bezpośrednio jego nieśmiertelności, ceny, jaką
przyszło mu za nią zapłacić i oczywiście legendarnego obrazu. Jak to w
serialach bywa, są lepsze i gorsze odcinki, jednak nie zapadł mi w pamięci żaden
szczególnie kretyński, więc można spokojnie stwierdzić, iż poziom jest równy i
przyzwoity. Największym problemem jest tu chyba fakt, iż odcinki nie są
tworzone w porządku chronologicznym. Ma to swoje dobre strony – scenarzyści mogą
wymyślać różne rzeczy ad hoc i nie
przejmować się ciągłością. Jeśli komuś wpadnie do głowy dobry pomysł odnośnie
fabuły osadzonej w latach trzydziestych nie musi się martwić tym, że poprzedni
epizod rozgrywał się w roku dwutysięcznym. Jednak ma to swoje wady – żeby
uniknąć continuity errorów żaden
odcinek nie może naruszać status quo, nie
ma więc żadnych bardzo znaczących rezultatów rzutujących na oś czasu. Jasne,
pojawiają się jakieś drobne odniesienia, ale poza tym nic. No, prawie nic – ostatni
odcinek serii drugiej naprawdę zaskakuje swoim finałem. Aż ciekaw jestem, jak
scenarzyści rozwiążą to w zapowiedzianej na listopad serii trzeciej.
Czyli tak – jak najbardziej warto dać szansę. Nie jest to
absolutnie żaden cud świata, który zwali słuchacza z nóg i dorobi się rzeszy
fanów. Ale… jeśli kogoś, tak jak mnie, rozczarował serial Penny Dreadful, a lubi podobne klimaty, to polecam. Dodatkowo, półgodzinny
format sprawia, że słuchowisko jest bardzo przyjazne ludziom uzależnionym od
komunikacji miejskiej. No i jest jeszcze Vlahos. Dla niego samego warto przynajmniej
rzucić uchem na trailer.
Pierwszy Blake's 7 Big Finish jest remakem, wiec raczej mozna go sluchac nie znajac samego serialu. Zapewne wplynie to pozytywnie na odbior sluchowiska, gdyz wiedzac, ze Ker Avon, to Paul Darrow, zaden inny aktor nie nadaje sie do tej roli.
OdpowiedzUsuńCo do czasu trwania opowiesci, to chce wyraznie powiedziec, ze 30 minut, to wystarczajaco duzo czasu. Wiele lat OTR doskonale to pokazuje. Zas danie narratora jest wyborem artystycznym, czasem pasujacym do opowiesci (afair Rocky Fortune duzo mowil do sluchaczy).